Sabtu, 09 November 2013

Perang Kuwait dan Iraq tahun 1990


Perang teluk yang terjadi pada tahun 1990 adalah perang yang dimulai dari adanya penyerangan dan pendudukan oleh Iraq terhadap Kuwait, yang kemudian berujung terhadap ikut campurnya Amerika Serikat dalam perang tadi. Perang ini memuncak pada Februari 1991. Sebenarnya, Iraq dan Kuwait merupakan partner, bahkan Kuwait membantu Iraq melawan Iran tahun 1980-1988 melalui pinjaman-pinjaman dan dukungan diplomatik. Namun, karena adanya tuduhan dari Iraq yang menganggap bahwa Kuwait melakukan eksplorasi di wilayah Iraq, dan tidak membagi keuntungan dari hasil minyak tadi. Juga adanya tuduhan bahwa Kuwait menghasilkan lebih banyak minyak dibandingkan yang diizinkan oleh Organization Petroleum Exporting Countries (OPEC), yang berakibat pada menurunnya harga minyak ekspor Iraq. Sehingga, Iraq melakukan penyerangan dan pendudukan atas Kuwait, meskipun sebenarnya bukan merupakan perang antara kedua negara.

Sumber:
http://wisnuimamcutekuwait.wordpress.com/2008/05/27/%E2%80%9Cperang-kuwait-dan-iraq-tahun-1990%E2%80%9D/
Konspirasi US untuk mulakan perang Teluk 1991.
Sebelum hari pertama krisis Teluk Parsi, George Bush dan Pentagon ingin berperang melawan Iraq. Apakah sebenar peperangan ini? Iraq, tidak menyerang atau mengancam Amerika Syarikat. Ini di percayai bahawa perang untuk membahagi dan mengedar semula pasaran dan sumber kuasa yang luar biasa di Timur Tengah, dengan kata lain ini adalah perang imperialis. Pemerintahan Bush, atas nama syarikat minyak raksasa, berusaha menguatkan dominasinya di wilayah strategik ini. Hal ini dilakukan dalam kumpulan dengan kuasa-kuasa kolonial yang besar, yaitu British dan Perancis.

Seperti kebiasaan dalam peperangan tersebut, kerajaan US terpaksa untuk menutup kebenaran tentang peperangan tersebut,tujuan asal dan sifat musuh dalam rangka untuk memenangi hati rakyat negeri ini. Itulah sebabnya mengapa penting untuk mendapatkan fakta-fakta yang benar. Ada bukti bahawa Amerika bersemangat dalam peperangan ini bahkan sebelum pencerobohan Iraq ke Kuwait pada 2 Ogos 1990. Dengan rencana dalam kebijaksanaan, apakah mungkin bahawa kerajaan Amerika benar-benar mencari alasan untuk turut campur tangan tentera di Timur Tengah.

Maklumat yang telah diterima menunjukkan bahawa Amerika Syarikat telah campurtangan dan memburukkan pertikaian Iraq-Kuwait, respon dari Iraq terhadap Kuwait mungkin, dan kemudian Amerika telah mengambil kesempatan dari Iraq untuk melakukan campurtangan serta menempatkan tentera di Timur Tengah. Bukti ini meliputi:

1. Sheikh Kuwait yang kaya dengan minyak menjadi alat kempen US sebagai perang ekonomi yang direka bentuk untuk melemahkan Iraq sebagai kekuatan serantau selepas perang Iran-Iraq tamat. Sejak 1989-1990, monarki Kuwait adalah pengeluaran minyak berlebihan dan memantau menurunkan harga minyak, dianggarkan kos kehilangan pendapatan Iraq sebanyak $ 14 bilion [1]. Iraq turut juga melaporkan bahawa Kuwait telah mencuri minyak Iraq dengan menggunakan teknologi pengeboran miring (Slant Miling Technology) ladang minyak, Rumaila yang sebahagian besar adalah di dalam Iraq. Kuwait juga menolak untuk bekerja di luar tatacara yang akan membolehkan akses Iraq ke Teluk Parsi. Pada bulan Mei 1990 pertemuan Liga Arab, Saddam Hussein mendakwa bahawa tentang dasar Kuwait yang melakukan "perang ekonomi" untuk melawan Iraq. Saddam Hussein juga mengisyaratkan bahawa jika Kuwait melakukan pengeluaran minyak secara berlebihan, maka Iraq tidak akan ragu-ragu untuk mengambil tindakan ketenteraan. Namun, Kuwait tidak mahu berkompromi serta mengalah. Mengapa negara OPEC (Klik Disini) ingin menurunkan harga minyak? Dalam retrospeksi, tidak dapat dibayangkan bahawa Kuwait akan berani untuk menjadi pemberontak terhadap Iraq iaitu (negara sepuluh kali lebih besar dari Kuwait), ini menunjukkan Kuwait mempunyai perlindungan dari kekuatan yang lebih besar serta luar biasa - iaitu Amerika Syarikat. Ini mungkin bila mana keluarga penguasa Kuwait telah bertapak pada masa yang lalu ketika hubungan dengan Iraq. Kuwait secara tradisionalnya adalah sebahagian daripada Negeri Iraq, Basra sehingga 1899 ketika United membahagikannya dari Iraq dan menyatakan Kuwait adalah sebahagian daripada koloninya. Bertepatan dengan pengeluaran berlebihan minyak Kuwait, Iraq juga dikenakan hukuman awal “de facto”, Ratusan teknologi, sains,dan kontrak bekalan makanan antara Iraq dan kerajaan kapitalis barat dibatalkan pada tahun 1990[2].

2. Dasar AS untuk meningkatkan tekanan ekonomi terhadap Iraq sangat dramatik dengan perubahan didalam doktrin dan strategi ketenteraan AS terhadap Iraq. Bermula pada musim panas 1989, Ketua Staf Gabungan doktrin tentera AS di Timur Tengah dirombak jauh dari konflik AS-Soviet untuk matlamat kuasa-kuasa serantau sebagai gantinya. Pada bulan Jun 1990 - dua bulan sebelum pencerobohan Iraq oleh Kuwait - Jeneral Norman Schwarzkopf melakukan permainan perang yang sangat strategik dengan menempatkan ratusan malah ribuan tentera US lengkap bersenjata di bumi Iraq.[3]

3. Pemerintahan Bush berbohong ketika menyatakan pada tarikh 8 Ogos 1990, bahawa tujuan penempatan tentera US adalah sebagai langkah yang tegas lagi defensive demi melindungi Saudi Arabia dari sebuah pencerobohan Iraq. Raja Hussein dari Jordan melaporkan bahawa pasukan Amerika itu sebenarnya sedang dihantar ke Arab Saudi pada hari sebelum Arab Saudi menjemput campur tangan Amerika Syarikat. [4] Hussein mengatakan bahawa pada hari pertama krisis Saudi, Raja Fahd mendedahkan penyelesaian diplomatik Arab .Raja Fahd dan juga Raja Hussein mengatakan bahawa tidak ada bukti yang mereka memusuhi Iraq dengan membina sempadan Saudi, walaupun kenyataan Amerika, tidak ada kebenaran bahawa Iraq merancang menyerang Arab Saudi. [5] Saudi hanya menurut tuntutan Amerika, bahawa Saudi "mengundang" pasukan Amerika untuk membela mereka selepas pertemuan panjang antara raja dan Menteri Pertahanan Richard Cheney.Jelas wujudnya klasifikasi yang nyata dari perbincangan ini untuk bertahun-tahun yang lalu dan yg akan datang.

Pada tarikh 11 September 1990, Bush juga mengatakan kepada sidang gabungan Kongres bahawa perundingan seterusnya dan janji oleh diktator Iraq, Saddam Hussein untuk tidak menggunakan kuasa, tentera untuk menyerang tetangga yang jauh lebih lemah, Kuwait. Dalam masa tiga hari, 120.000 pasukan dengan 850 tank telah memasuki ke Kuwait dan berpindah ke selatan untuk mengancam Arab Saudi dan saat itulah aku (Bush) memutuskan untuk bertindak untuk menyemak pencerobohan itu .. " Namun, menurut Jean Heller dari St Petersburg Times (Florida), fakta-fakta yang diperolehi tidak seperti apa yang dinyatakan oleh Bush. Foto satelit yang diambil oleh Kesatuan Soviet jelas menunjukkan kepada Bush, Kongres bahawa tidak ada bukti yang menunjukkan pasukan Iraq di Kuwait atau di sepanjang sempadan Kuwait-Arab Saudi. Sementara Pentagon mendakwa sebanyak 250,000 pasukan tentera Iraq di Kuwait, ianya adalah bertentangan dengan foto satelit yang diambil oleh Soviet. Seorang pakar gambar mantan Badan Pertahanan Perisikan, yang menganalisis foto-foto untuk St Petersburg Times berkata:

Kami tidak menemukan apa pun semacam itu, yakni (dengan membandingkan maklumat yg diberikan oleh US) di mana sahaja di Kuwait. Kami tidak melihat khemah dibandar-bandar, kami tidak melihat tank, kita tidak dapat melihat kepadatan pasukan dan pangkalan udara utama Kuwait tampak lengang. Lima minggu selepas pencerobohan, dan dari apa yang boleh kita lihat, angkatan udara Iraq tidak seorang pun kelihatan terbang pada pangkalan udara yang paling strategik di Kuwait. Tidak ada infrastruktur untuk menyokong sejumlah besar orang. Walhal, mereka perlu menggunakan tandas, atau kemudahan selainnya. Mereka harus mempunyai makanan. Tapi di manakah itu semua?

Pada tarikh 18 September 1991, hanya seminggu selepas foto diambil oleh kesatuan Soviet, Pentagon memberitahu kepada orang awam Amerika, bahawa pasukan Iraq di Kuwait telah bertambah dari 360,000 lelaki serta 2,800 kereta kebal. Tapi foto-foto yang diambil diKuwait tidak menunjukkan trek jalan yang dilalui oleh kereta tangki di selatan Kuwait. Mereka jelas tidak menunjukkan jejak yang ditinggalkan oleh kenderaan yang melalui sebuah ladang minyak besar. Heller menyimpulkan bahawa 6 Januari 1991, Pentagon tidak memberikan sebarang siding media atau Kongres dengan bukti yang sama sekali untuk menunjukkan pencerobohan awal pasukan Iraq di selatan Kuwait yang akan mengakibatkan juga pencerobohan berhampiran Arab Saudi. Foto dari satelit komersial Soviet menceritakan kisah yang cukup meyakinkan. Foto yang diambil pada tarikh 8 Ogos 1990, selatan Kuwait - enam hari selepas pencerobohan awal dan tepat pada saat itu Bush mengatakan kepada dunia bahawa berlakunya pencerobohan di Arab Saudi.

Foto yang diambil pada tarikh 11 September 1990, menunjukkan persis pasir yang sama tapi sekarang lebih besar dan lebih dalam, menunjukkan bahawa mereka telah dibina secara semulajadi tanpa gangguan lalu lintas selama satu bulan. Juga, jalan utara Arab Saudi selama tempoh yang sama, sebaliknya, menunjukkan pasir yang sama kerana telah disapu bersih oleh lalu lintas berat konvoi bekalan. Analis DIA menyatakan seperti ini:

"Banyak tempat yang terdapat pasir sepanjang 30 meter dan banyak lagi." Analisis Zirnmerman adalah "Jalan boleh dilalui oleh tank tetapi tidak oleh kenderaan persendirian atau kenderaan bekalan Namun tidak ada tanda bahawa tank telah menggunakan jalan-jalan itu .. Dan tidak ada bukti yang jalan telah dipotong. Secara perbandingan tidak ada jalan di Arab Saudi yang mempunyai pasir menutupi sama sekali ianya telah jelas disapu licin .. "[6]


Rujukan:
1. New York Times, September 3, 1990.
2. Stated to Brian Becker and other members of the Muhammad Ali Peace Delegation on November 30, 1990 by Iraqi Deputy Prime Minister Ramadan.
3. Newsweek, January 28, 1990; for more information on the revamping of Pentagon strategy in early 1990 see Michael T. Klare, "Policing the Gulf - And the World," The Nation, October 15, 1990.

1 komentar: